Psychiatr Prax 2014; 41(02): 82-87
DOI: 10.1055/s-0033-1349627
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Methadon und Levomethadon – Dosierung und Nebenwirkungen

Methadone and Levomethadone – Dosage and Side Effects
Nikola Schoofs
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Campus Mitte, Charité – Universitätsmedizin Berlin
,
Thomas Riemer
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Campus Mitte, Charité – Universitätsmedizin Berlin
,
Lena Karoline Bald
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Campus Mitte, Charité – Universitätsmedizin Berlin
,
Andreas Heinz
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Campus Mitte, Charité – Universitätsmedizin Berlin
,
Jürgen Gallinat
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Campus Mitte, Charité – Universitätsmedizin Berlin
,
Felix Bermpohl
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Campus Mitte, Charité – Universitätsmedizin Berlin
,
Stefan Gutwinski
Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Campus Mitte, Charité – Universitätsmedizin Berlin
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Publication Date:
19 November 2013 (online)

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Zusammenfassung

Anliegen: Systematische Erfassung der Dosierung sowie der Nebenwirkungen der Opiatsubstitution.

Methode: Regionale Befragung von opiatabhängigen Patienten in Berlin.

Ergebnisse: Levomethadon wurde signifikant höher dosiert als Methadon trotz adäquater Berücksichtigung der Wirkstärken. 484 Teilnehmer gaben Nebenwirkungen an, am häufigsten Sedierung und Schwitzen. Reizbarkeit/Nervosität und gastrointestinale Nebenwirkungen fanden sich signifikant häufiger unter Levomethadon.

Schlussfolgerung: Die vorliegenden Ergebnisse weisen darauf hin, dass Methadon im Nebenwirkungsprofil und hinsichtlich der Eigenschaften in der Dosierung gegenüber Levomethadon Vorteile haben könnte.

Abstract

Objective: The aim of our survey was to assess the dosage and the frequency of side effects in patients with opioid dependency receiving opioid maintenance therapy (OMT).

Methods: A region-wide anonymous survey was carried out in the city of Berlin. The dosage, the frequency of side effects, data on the dependence disorder and type of OMT was assessed.

Results: Out of all 5032 patients receiving OMT in Berlin 986 participated in the study. Of all included patients 460 were treated with methadone, 371 with levomethadone. The average dose of levomethadone was significantly higher than the dose of methadone even when adequately adjusting for differential effect sizes. In the total sample, 484 participants reported side effects. The most frequent named ones were sweating and sedation. The incidence of the side effects irritability and gastrointestinal troubles was significantly higher under OMT with levomethadone, although when an adjustment for dosage was performed.

Conclusions: Levomethadone is dosed significantly higher than methadone. After an adjustment for dosage was performed, some of the specific side effects occurred more often under OMT with levomethadone. The results of our survey support the use of methadone as first line treatment for OMT.